Når virksomheder manipulerer dig, er det tid at sige fra!
Tanken om, at blive trukket rundt i manegen ved næsen, mod min vilje gør mig edderspændt rasende. Hvis nogen vil have mig til at gøre noget, så må de spørge mig. Og hvis de vil narre mig til at gøre noget bestemt, må de hellere krydse fingre for at jeg ikke opdager det.
Det gør mig yderst misfornøjet at blive manipuleret – måske har du det på samme måde?
Jeg definerer manipulation som; kunsten at få folk til at gøre noget som de ellers ikke ville have gjort. Det er en bred definition som også omfatter nudging og adfærdsdesign. Bemærk at der ikke nødvendigvis er en ond hensigt med manipulation; dog vil der typisk være en egoistisk dagsorden, som den der bliver manipuleret ikke er enig i.
I forgårs var min bil ved at løbe tør for diesel. Jeg kørte forbi en OK tank, hvor en mand allerede var ved at tanke sin røde varevogn.
Jeg stiger ud af bilen, finder mit dankort frem, sætter det i automaten, taster koden, fumler noget med dækslet til tanken, vælger dieselpumpen og begynder at tanke. I samme øjeblik jeg trykker på aftrækkeren (hedder den det?) kommer der musik ud af standeren af standeren og den begynder at vise reklamer for lokale virksomheder. Fint nok – det er alligevel så kedeligt at tanke…
Jeg begynder at småfryse. Burde tanken ikke være fuld nu? Det føles som om, jeg har stået her så længe som det plejer at tage at fylde tanken. Manden med den røde varevogn står der også stadig. Han tripper også lidt, bilder jeg mig ind. Jeg kigger på standerens måler – ikke engang 10 liter har jeg fyldt på bilen – jeg skal bruge omkring 40!!!
Da tanken med sneglefart rundede 30 liter diesel overvejer jeg, om jeg mon er med i noget skjult kamera. Jeg henvender mig til manden med den røde varevogn (det gør man ellers ikke her på egnen på en tankstation), som ligner en, der er at fryse ihjel. ‘Er denne tank ikke ekseptionelt langsom? Tror du, den er gjort ekstra langsom, for at vi kan se endnu flere reklamer?’. ‘Jeg tænkte netop selv det samme’ svarer han – og det står vi og skumler lidt over.
For at runde en allerede lang historie af, så er jeg gennemkold da tanken er fuld og jeg sætter mig ind i og kører. Den stakkels mand med den røde varevogn står der stadig. Måske er han frosset fast, måske har han en stor tank…
Jeg, manden med den røde bil og sikkert mange andre tankende er blevet manipuleret. Man har sikkert fra OK’s siden lovet annoncørerne en vis eksponeringstid – altså lovet at deres reklamer bliver vist et bestemt antal gange eller et bestemt stykke tid. Jo længere tid de kan holde på de tankende kunder, jo flere reklamekroner triller, der ind i OK’s lommer.
Men er det ikke lidt for smart? Og hvad kan man som forbruger egentligt gøre i den slags tilfælde?
Hvad gør man, når man opdager at man er manipuleret? Der er heldigvis en hovedregel, som gælder inden for alle former for manipulation, uanset om der tale om politik, poker eller parforhold; find ud af, hvad den modstander gerne vil have dig til og skuf ham (eller hende). Det er den eneste måde du kan holde en manipulator ærlig på.
Så for mit vedkommende dropper jeg OK tankstationer.
P.S. For en god ordens skyld skal det tilføjes at jeg ikke ved om alle OK tanke benytter samme koncept eller om det kun er en enkelt tank i Viborg. Jeg tør ikke gamble så jeg holder mig væk – så kan de lære det!
Andre der her læst dette indlæg har også læst
Selvværd, selvtillid og selvfølelse
Angstforløbet
Om Sune Velysion
Skriv et svar